RECENZJE
„Przed kilkoma miesiącami ukazała się wydana przez „Acte Prealable” pierwsza monograficzna płyta tego kompozytora. Zbiór starannie ułożony przez autora, o określonej dramaturgii, ale pewnie nie dla wszystkich do wysłuchania w całości. Muzyka Kopczyńskiego (…) ukazuje subtelne uczucia, poetyckie emocje i w jakiś sposób intryguje. Buduje klimaty i obrazy z jednej strony odmienne w stylach, z drugiej strony dość monochromatyczne. Z pewnością uwagę słuchacza przykuje świetny warsztat kompozytorski Kopczyńskiego, zmienność strukturalna i fakturalna jego kompozycji, konsekwencja (czasem nawet uporczywość) motywiczna. Może zaintryguje kogoś swoista gra skojarzeń z twórczością Debussy`ego, Szymanowskiego, Lutosławskiego, Góreckiego, neoklasyków. Dla mnie najbardziej interesujące okazały się utwory, w których wykonawcy podejmują swoisty dialog z autorem, śmiało i wyraziście wkraczając w tytułowy „strumień myśli” kompozytora. Zwraca uwagę preludiowy, „płynący” Panta rhei op. 15 na fortepian, Tutti e soli op.14 odwołujący się do najlepszych wzorców brzmienia orkiestry smyczkowej, improwizacyjno-wariacyjna Koloreska op. 4 na gitarę, wyrazista w swojej funkcji i stylistyce Muzyka radosna op.3 na 4 ręce. Wielowątkowy „Strumień myśli” Marcina Kopczyńskiego to propozycja nie tylko dla słuchaczy, którzy mają ochotę na zanurzenie w dźwiękowe nurty wyobraźni kompozytora, ale także dla wykonawców, których pociąga intelektualna i wrażeniowa gra w artystyczne wizje kompozytorskich strumieni. Warto spróbować.”

dr Aleksandra Kłaput – Wiśniewska, Muzyka 21, nr 11(100), str.47
„Niniejsza płyta jest pierwszą monograficzną publikacją fonograficzną młodego inowrocławskiego kompozytora - Marcina Kopczyńskiego. (…) W swoim dorobku kompozytorskim posiada kilkadziesiąt opusów - od utworów orkiestrowych, poprzez kameralne, chóralne, liczne pieśni, aż po solowe, fortepianowe. Wiele z nich prezentowanych było podczas znaczących festiwali muzycznych w kraju i na świecie w wykonaniu znakomitych artystów i zespołów, m.in. na Festiwalu Muzyki Sakralnej "Gaude Mater" w Częstochowie, czy podczas Spotkań Muzycznych Młodzieży Polskiej i Ukraińskiej we Lwowie. Na płycie znalazły się rejestracje kilku najbardziej reprezentatywnych dzieł kompozytora, dobrze obrazujących zarówno indywidualny styl artysty, jak i różnorodność jego zainteresowań. "Te utwory" - wyjaśnia Kopczyński w tekście dołączonym do publikacji - "w sposób przemyślany ułożone w muzyczną opowieść, kojarzą się ze strumieniem różnych wrażeń, refleksji, nastrojów, myśli, które przenikały mój umysł podczas komponowania". Obok wczesnych, niezwykle barwnych i pogodnych kompozycji solowych - gitarowej "Koloreski" z 1995 roku i fortepianowej "Panta Rhei" z 1998, odnajdziemy kilka pieśni na głos z fortepianem w interpretacji młodej artystki, obdarzonej niezwykle delikatną, dziewczęcą barwą głosu - Kornelii Wojnarowskiej: o tematyce sakralnej - "Agnus Dei" i "Tota pulchra es Maria" oraz do słów Cypriana Kamila Norwida "Italiam! Italiam!" i inowrocławskiej poetki Świetlany Owczarskiej "Na polanie soczystej". Nurt twórczości orkiestrowej Kopczyńskiego reprezentuje "Tutti e soli" na smyczki w wykonaniu znakomitej orkiestry Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmal. Utwór, inspirowany malarstwem Vincenta van Gogha (zwłaszcza obrazem "Sorrow"), porusza wewnętrzną siłą ekspresji i nastrojem przepełnionym żalem, smutkiem. Spośród najnowszych dzieł artysty na uwagę zasługują dwa utwory fortepianowe: "Sonata fortepianowa" z 2004 roku i "Przestrzeń barw" z lat 2006-2007. Płytę zamykają wdzięczne miniatury na fortepian na cztery ręce dla dzieci, zatytułowane "Muzyka radosna".

Acte Préalable 2008 - AP0186, DDD 71'50".
Anna Iwanicka-Nijakowska, sierpień 2008, portal culture.pl – data wejścia 2010.03.29.
Muzyka pisana przez młodych kompozytorów ma nie lada kłopoty. Bardzo trudno jej zaistnieć, dostać się do filharmonii czy publicznego radia. Ale chyba największy kłopot mają współcześni twórcy z odbiorcami, bo piszą zazwyczaj dzieła dwóch wykonań: pierwszego i ostatniego - jak to barwnie określił Wojciech Kilar. Premierowa płyta Marcina Kopczyńskiego zawiera dzieła młodego i utalentowanego kujawskiego kompozytora. Tej muzyki słucha się z prawdziwą przyjemnością.

Marcin Kopczyński urodził się 1973 r. w Inowrocławiu. Tam uczył się gry na fortepianie i rogu. W 1998 r. otrzymał dyplom z wyróżnieniem bydgoskiej Akademii Muzycznej z kompozycji oraz z teorii muzyki. Swoje umiejętności pianistyczne doskonalił pod kierunkiem prof. J. Drzewieckiego, a także na kursach m.in. u prof. K. Popowej-Zydroń. Poza pracą na uczelni w Bydgoszczy jest akompaniatorem w PSM w Inowrocławiu oraz organistą parafii św. Jadwigi Królowej. Zdobył wiele prestiżowych nagród. Jego ośmiogłosowy motet "In Te Domine speravi" (1996) znalazł się w finale konkursu New London Choir Choral Composition Prize. Ma pokaźny dorobek twórczy, który był prezentowany w Polsce i za granicą. Tytuł debiutanckiego albumu "Strumień myśli" tłumaczy w następujący sposób: "Te utwory, w sposób przemyślany ułożone w muzyczną opowieść, kojarzą się ze strumieniem różnych wrażeń, refleksji, nastrojów, myśli, które przenikały mój umysł podczas komponowania i które, mam nadzieję, udzielą się też słuchaczom". Płytę otwiera "Panta Rhei" - rodzaj ruchliwego preludium o płynnie zmieniającej się harmonice i różnorodnych akcentach, ale jednocześnie kompozycja o wyrazistej dramaturgii. Dalej jest "Agnus Dei" w transkrypcji na sopran i fortepian stanowiące pełne dramatyzmu i ekspresji wołanie o pokój. "Przestrzeń barw" to dwuczłonowa kompozycja, w której dominuje wrażenie przestrzenności i bogata kolorystyka. Specjalne miejsce na tej płycie zajmuje "Tutti e soli" na orkiestrę smyczkową. Inspiracją do jego powstania była twórczość Vincenta van Gogha, szczególnie jego obraz "Sorrow". Kolejna kompozycja to muzyczne opracowanie antyfony ku czci Matki Bożej "Tota pulchra es Maria", której słowa są uwielbieniem piękna i doskonałości duszy Maryi. Następnym utworem na płycie jest "III Sonata fortepianowa", dzieło o zmaksymalizowanej prostocie budowy, a jednocześnie z wielką siłą oddziaływania dążące do potężnej ostatecznej kulminacji. Kolejne utwory to dwie pieśni na sopran i fortepian: "Na polanie soczystej" do słów Swietłany Owczarskiej oraz "Italiam! Italiam!" do wiersza C.K. Norwida, gdzie kompozytor stara się przywołać nastrój niezwykłego wiersza - poczucie bezkresnej przestrzeni, samotność i tęsknotę płynącego po morzu pielgrzyma. Następną kompozycją płyty jest "Koloreska" (1995) na gitarę. Utwór składa się z dwóch części: improwizacyjnego preludium oraz cyklu wariacji. "Chiromancja" do słów L. Staffa powstała w 2007 roku. Płytę wieńczy utwór "Muzyka radosna dla dzieci na 4 ręce" - cykl pięciu miniatur o stylistyce neoklasycznej. Wykonania dzieł inowrocławianina podjęli się młodzi utalentowani muzycy oraz renomowana Orkiestra Kameralna "Amadeus". Samo wykonanie jest bardzo piękne i komunikatywne. ks. Arkadiusz Jędrasik

Marcin Kopczyński "Strumień myśli", Acte Préalable AP0186, 71'50"
Płytę można kupić w: Acte Préalable, tel. 022 648 88 38, lub actepre@wp.pl